Spraakherkenning. Het klinkt als een simpele oplossing voor een simpel probleem. In werkelijkheid is spraakherkenning een complex proces waarbij (binnenkomende) spraak wordt herkend, waar vervolgens door het systeem diverse processen worden opgezet. Hierdoor worden de medewerkers van het klantcontactcenter voor veel gestelde vragen vrijgehouden, terwijl de Virtuele Assistent zorgt voor een correcte afhandeling van deze vragen. Deze innovatie zal binnenkort worden toegevoegd aan het Unexus portfolio.

Virtuele Assistent in klantenservice

De toepassingsmogelijkheden van een Virtuele Assistent lijken onbegrensd. Op heel veel plekken waar mensen praten, kan spraakherkenning een nuttige rol vervullen. Dat kan, op termijn, door ingewikkelde vragen terug te brengen naar simpele oplossingen. Op dit moment is het vooral gemaakt om vragen die door simpele procesmatige handelingen kunnen worden opgelost, te beantwoorden. De klantenservice van een woningcorporatie is wat Unexus betreft, bij uitstek geschikt om spraakherkenning in te zetten voor deze vragen, en daarbij de klant via een selfservice oplossing te assisteren.

De Virtuele Assistent is zeer efficiënt als het gaat om vragen die simpel te beantwoorden zijn of voor vragen die een eenvoudig proces in werking zetten.

Unexus Virtuele Assistent

Selfservice

Selfservice via de telefoon is in veel opzichten aantrekkelijk: de klant ervaart geen wachttijd, en er hoeft geen medewerker beschikbaar te zijn om de klantvraag te beantwoorden. Daardoor kan de klant bediend worden ook buiten de reguliere openingstijden. Omdat ook dit klantcontact wordt vastgelegd in het Unexus platform, is het mogelijk om eenvoudigweg de vervolgvragen te beantwoorden, of om uit de verkregen data te filteren welke vragen bij klanten leven en of deze eventueel op een andere manier te beantwoorden zijn, waarbij het klantcontactcenter kan worden ontlast.

Keuzemenu’s

Het keuzemenu is bij de telefonische klantenservice nog vaak een factor van ergernis. Vooral bij ingewikkelde keuzemenu’s is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien en komen klanten bij de verkeerde medewerker terecht. Dat is vervelend voor zowel de klant als de medewerker die kostbare tijd kwijt is aan het doorverbinden, wat bovendien de klantervaring niet ten goede komt. Door het inzetten van spraakherkenning in een open vraag, kan op basis van enkele woorden de juiste medewerker worden gekoppeld aan de klant.

De Virtuele Assistent in actie:

Een klant belt met het klantcontactcenter en spreekt de vraag in:
“Het glas in mijn keukendeur is gebroken”
De virtuele assistent vraagt relevante informatie op bij de klant:
“Spreek duidelijk uw postcode in”
Naar aanleiding van het antwoord kan de Virtuele Assistent de juiste informatie bieden:
“Neem contact op met “Van der Veen Glaszetters” waarna het telefoonnummer van de glashandel wordt gegeven.

De Virtuele Assistent kan nu óf de verbinding verbreken, óf doorvragen; wellicht heeft de klant nog meer vragen. Dan kan een verbinding worden opgezet met een medewerker.

Deze klantgeschiedenis wordt altijd vastgelegd in het Unexus Platform.

Efficiënt

De Virtuele Assistent is dus zeer efficiënt als het gaat om vragen die simpel te beantwoorden zijn (zoals; ‘tot hoe laat kan ik langskomen’, of ‘wanneer wordt de huur geïncasseerd) of voor vragen die een eenvoudig proces in werking zetten. Hiervoor is geen medewerker meer nodig, wat er voor zorgt dat deze kunnen worden ingezet voor meer ingewikkelde vragen of problemen. Dit kan op termijn zorgen voor een significante besparing.

Hoewel de opkomst van deze innovaties naast andere digitaliseringsoplossingen veel werk uit handen zullen nemen, blijft, wat Unexus betreft, altijd de focus op de menselijke oplossing. Niet alle kennis is digitaal beschikbaar, en het is zeker niet zo dat de Virtuele Assistent de geschikte partner is voor alle conversaties.

Digitaal én persoonlijk

Unexus zal altijd focus houden op de perfecte balans tussen digitaal en persoonlijk. Door het digitaliseren van wachtrijen, en het routeren van gesprekken en door het inzetten van de Virtuele Assistent, is het eenvoudig mogelijk om conversaties op de juiste manier te voeren, door de juiste mensen. Hierdoor kan een optimale klantenservice worden aangeboden. Bovendien worden medewerkers ingezet op de plekken waar ze nodig zijn en is er voor hen ook ruimte om extra service te verlenen.

Door in te spelen op innovaties en direct contact te houden met onze eindgebruiker, blijft Unexus elk van haar klanten de juiste balans bieden. Waarmee we de tevredenheid borgen van zowel ónze klanten als de eindgebruikers.

Meer weten over de Virtuele Assistent, of interesse om de Virtuele Assistent in actie te zien? Neem snel contact met ons op!

Lees ook

Woonin maakt gebruik van Unexus platform!

Afgelopen woensdag ging ons communicatieplatform Unexus Connect live bij Woningcorporatie Woonin! Dagelijks handelt de woningcorporatie tot wel 1000 gesprekken af, ...

Gebruik wachttijd voor een maatschappelijke boodschap!

Wij vinden het heel leuk als onze klanten maatschappelijk betrokken zijn. Zeker als dit gemakkelijk geregeld kan worden met een ...

Staedion: Klantcommunicatie – klantgericht is niet klantgezwicht

Om als woningcorporatie goed en betrouwbaar klantcontact neer te zetten, moet je kunnen vertrouwen op je systemen. Maar wat als ...

Minder wachttijd en sneller geholpen bij HW Wonen

Afgelopen week ging het Unexus platform live bij HW wonen! Met deze transitie zorgt HW Wonen voor een verhoogd niveau ...

Kom je ook naar de CorporatieGids LIVE Kennisdag 2024?

We nodigen je graag uit voor de CorporatieGids LIVE Kennisdag 2024! Tijdens onze kennissessie vertellen we meer over de meerwaarde ...

Unexus heeft ISO 9001 én ISO 27001 verlenging behaald!

We hebben onze jaarlijkse audits achter de rug. We kunnen melden dat beide ISO-certificeringen dit jaar zijn verlengd! Daar zijn ...