Het klant contact centrum (KCC) is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd. Vroeger werden klanten voornamelijk bediend via telefoonlijnen, maar tegenwoordig zijn er talloze manieren om contact op te nemen met een klant contact centrum. Denk bijvoorbeeld aan de kanalen e-mail, chat, sociale media en zelfs video. Het is duidelijk dat de bereikbaarheid van KCC in de toekomst alleen maar zal blijven toenemen. We vertellen je graag over trends die naar verwachting zullen bijdragen aan de toekomst van het KCC.

Meer kanalen voor klantcontact

Naast de traditionele telefoon- en e-mailkanalen zullen klanten in de toekomst waarschijnlijk meer kanalen tot hun beschikking hebben om contact op te nemen met een organisatie. Denk dan aan applicaties waarbij je direct contact kunt hebben met je klant. Ook chatbots en virtuele assistenten worden bijvoorbeeld steeds populairder als middel om klantvragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Ook zullen sociale media-platforms een belangrijke rol blijven spelen in klantcontact, omdat steeds meer klanten hun vragen en problemen daar delen.

Bereik je klanten op jouw manier

Artificial Intelligence (AI)

Met de opkomst van AI zullen organisaties in de toekomst in staat zijn om klantvragen efficiënter en effectiever te beantwoorden. Zo kunnen chatbots bijvoorbeeld steeds beter natuurlijke taal begrijpen en vragen van klanten in realtime beantwoorden. Ook kunnen AI-algoritmen klantdata analyseren om trends te ontdekken en voorspellingen te doen over toekomstige klantbehoeften. Je kunt AI op verschillende manieren inzetten. Wij bieden nu ook al virtuele assistentie, chatbots en telefoonassistentes aan. Ook dit zal veel geavanceerder worden in de toekomst. Daarbij is het wel belangrijk om de balans tussen persoonlijk contact en het versnellen van processen te bewaren.

Omnichannel-ervaring

Om de klanttevredenheid te vergroten, zullen organisaties in de toekomst waarschijnlijk een naadloze omnichannel-ervaring bieden. Klanten zullen in staat zijn om hun gesprekken te beginnen op het ene kanaal en voort te zetten op een ander kanaal, zonder dat ze hun gegevens en vragen opnieuw hoeven in te voeren. Dit zal niet alleen de klanttevredenheid verhogen, maar ook de efficiëntie van het klantcontact verbeteren.

Ontwikkeling van omnichannel klantcontact bij Unexus

Zelfbedieningsmogelijkheden

Steeds meer klanten willen hun vragen en problemen zelf kunnen oplossen, zonder tussenkomst van een medewerker. Om aan deze behoefte te voldoen, zullen organisaties in de toekomst waarschijnlijk meer zelfbedieningsmogelijkheden aanbieden. Zo hebben steeds meer organisaties klantportalen of klantcontactapplicaties voor direct klantcontact waar de klant zelf verzoeken of wensen kan indienen. Denk dan aan reparatieverzoeken of het doorgeven van documenten. Ook wij bieden dit aan met een samenwerking met WocoApp.

Maak werk van je klantcontact

Je klantcontact is immer in ontwikkeling. Welke keuzes maakt jouw organisatie om je klanten persoonlijk en laagdrempelig klantcontact te bieden? Bekijk eens onze features of lees de verhalen van onze klanten.

Lees ook

Woonin maakt gebruik van Unexus platform!

Afgelopen woensdag ging ons communicatieplatform Unexus Connect live bij Woningcorporatie Woonin! Dagelijks handelt de woningcorporatie tot wel 1000 gesprekken af, ...

Gebruik wachttijd voor een maatschappelijke boodschap!

Wij vinden het heel leuk als onze klanten maatschappelijk betrokken zijn. Zeker als dit gemakkelijk geregeld kan worden met een ...

Staedion: Klantcommunicatie – klantgericht is niet klantgezwicht

Om als woningcorporatie goed en betrouwbaar klantcontact neer te zetten, moet je kunnen vertrouwen op je systemen. Maar wat als ...

Minder wachttijd en sneller geholpen bij HW Wonen

Afgelopen week ging het Unexus platform live bij HW wonen! Met deze transitie zorgt HW Wonen voor een verhoogd niveau ...

Kom je ook naar de CorporatieGids LIVE Kennisdag 2024?

We nodigen je graag uit voor de CorporatieGids LIVE Kennisdag 2024! Tijdens onze kennissessie vertellen we meer over de meerwaarde ...

Unexus heeft ISO 9001 én ISO 27001 verlenging behaald!

We hebben onze jaarlijkse audits achter de rug. We kunnen melden dat beide ISO-certificeringen dit jaar zijn verlengd! Daar zijn ...